Hakatons ir kā prāta sporta zāle, kur 24 stundu laikā iespējams ģenerēt un testēt virkni ideju un risinājumu. Apvienojot spēkus, zināšanas un pieredzes divas dienas dalībnieki no uzņēmumiem Excellent Latvia, Wandoo Finance, Primekss, Burti un flex.bi izbaudīja šo ideju maratonu, meklējot atbildes uz jautājumu – vai mākslīgais intelekts var patstāvīgi paveikt grūtus un izaicinošus uzdevumus.
Četras komandas izvirzīja sev mērķi sadarboties un izglītoties. Hakatona ideja radās nejauši un zināmā mērā kā eksperiments, mēģinot saprast kā dažādu sfēru uzņēmumu zināšanas, savstarpēji papildinot citam citu, var radīt jaunas, dzīvotspējīgas idejas.
Kā uzņēmumā mērīt un samazināt CO2 pēdu?
Neizbēgamā virzīšanās tuvāk zaļākai un pasaulei draudzīgākai dzīvei, uzņēmējdarbībā var būt izaicinājums. Komanda, kas izvēlējās meklēt risinājumu šai problēmai saka – ja mums ir dati, mums ir iespēja tos analizēt un likt lietā, veicot nepieciešamās pārmaiņas, lai kopā padarītu pasauli labāku.
Pirmkārt, lai nonāktu pie risinājumiem, komanda rosināja veikt esošās situācijas auditu, sākot ar uzņēmuma atrašanās vietu, ikdienas darba organizāciju un beidzot ar darbinieku pārvietošanās un ēšanas paradumiem. Otrs komandas uzdevums bija saprast, kā visefektīvāk šos datus apstrādāt. Var pieņemt, ka šis jautājums uztrauc daudzus uzņēmējus pasaulē, tāpēc tika meklēti veiksmīgākie jau gatavie bezmaksas rīki. Par labāko tika atzīts Šveicē izveidotais kalkulators https://www.myclimate.org/.
Interesants fakts – ja komandējumā no Rīgas uz Varšavu jāsūta viens darbinieks, ekoloģiski ekonomiskāk tas būs lidojot, bet, ja trīs – braucot ar auto.
Risku vadība, kad viss ir slikti
Pa daļai nopietni, bet ar pamatīgu devu veselīga humora, savu uzdevumu veica riska vadības komanda. Dzīvojot mainīgā pasaulē, pārdzīvojot vairākas spēcīgas krīzes aizvadīto piecu gadu laikā un drošības situācija pasaulē tieši šobrīd, ir izaicinājums, par kuru uzņēmēji nemaz nedrīkst nedomāt.
Šī komanda 24 stundu laikā izveidoja platformu uzņēmuma kritisko risku identificēšanai, novēršanai, izmantojot Chat GPT gan pašas platformas koda, gan satura izveidei. Platforma paredz modelēt iespējamas un neiespējamas krīzes situācijas, ņemot vērā uzņēmumu specifiku. Vienuviet apkopojot dažādus scenārijus un ieteikumus veiksmīgai krīžu vadībai, uzņēmējs var iegūt ceļa karti, kas var kļūt par pamatu tālāka plāna izstrādei.
Komandas veikums bija tik pārliecinošs, ka tika atzīts par šī hakatona uzvarētāju.
Mārketinga asistentu mākslīgais intelekts vēl neaizstās
Straujā mākslīgā intelekta rīku attīstība ir arī viens no faktoriem, kāpēc pasaulē tiek runāts par profesiju izzušanu un darbinieku kvalifikācijas maiņu. Analogā mārketinga komandā tās dalībnieki ne tikai ģenerē idejas, bet spēj tās apstrādāt, pārbaudīt un modificēt. Tomēr laiks mēdz būt izaicinājums. Daļa mākslīgā intelekta rīku veidotāji apgalvo, ka šo darbu var paveikt ātrāk, nezaudējot kvalitāti.
Trešā komanda nolēma pārliecināties, cik konkurētspējīga būtu mākslīgā intelekta rīku aģentu komanda un vai būtu pamats domāt, ka pārredzamā nākotnē varētu attiekties no cilvēku ģenerētām idejām. Secinājums AI nebija īsti glaimojošs, lai arī ir iespējams izveidot aģentu komandu, kas savstarpēji spēj sadarboties, kritiskā domāšana un spēja atlasīt patiesu, drošu un pārbaudītu informāciju, aizvien ir cilvēku priekšrocība.
Mākslīgais intelekts nesaprot, kā lietas strādā
Ceturtās komandas izaicinājums bija saprast, kā ar mākslīgā intelekta rīkiem veidot mārketinga vizuālos materiālus, panākot laika un līdzekļu ekonomiju. Nereti uzdevumi mēdz būt specifiski un to īstenošana prasītu pietiekami daudz resursu, tāpēc, šķiet, AI rīki varētu viegli tos atrisināt. Piemēram, ilustrējot bloga ierakstu vai noformējot ugunsdrošības instrukcijas.
Praktiskā izpēte atklāja ko citu. Kā norādīja komanda, prezentējot padarīto, mākslīgais intelekts nesaprot, kā lietas strādā, tāpēc bieži veido neloģiskas, pat komiskas kļūdas. Šos rīkus ir iespējams izmantot, taču, vismaz pagaidām, tā nebūs laika ekonomija.
Zināšanu un enerģijas apmaiņa
Hakatons ir citāda darba diena ar pievienoto vērtību. Tā ir tīklošanās, zināšanu un pieredžu apmaiņa un gluži kā dzīvē – ne visiem projektiem ir lemts īstenoties, taču šis ir stāsts par procesu un spēju būt elastīgam, pielāgoties un tvert dzīvi ar azartu.
Ja Tu un Tavs uzņēmums vēlas pievienoties nākamajā hakatonā sazinies ar mums!