Šajā raidierakstā sarunājamies ar doktorantiem, lektoriem un uzņēmējiem Martu Kontiņu un Eduardu Aksjoņenko, kuri veic pētījumu par to, kā digitalizācija ietekmē mazo un vidējo uzņēmumu korporatīvo identitāti, tās pārvaldību un stratēģijas veidošanu.
Viņi arī pēta, kā, līdz ar digitalizāciju, uzņēmumiem mainās tēls, kultūra un komunikācija.
Sarunā aplūkojam jautājumus:
- Kas ir korporatīvā identitāte, un kāda ir tās loma uzņēmumā
- Kā korporatīvā identitāte var palīdzēt saprast, ko uzņēmumā digitalizēt
- Galvenie jautājumi, ko sev uzdot, definējot korporatīvo identitāti
- Kādēļ maziem un vidējiem uzņēmumiem bieži neizdodas ieviest digitālās tehnoloģijas
Saruna #11 Kā korporatīvā identitāte palīdz digitalizācijas ceļā?
Kas ir digitalizācija un digitālā transformācija
Sarunu sākam ar tradicionālo jautājumu – kas ir digitalizācija. Bet šoreiz arī palūkojamies, ar ko tā atšķiras no digitālās transformācijas.
Marta Kontiņa un Eduards Aksjoņenko atzīmē, ka digitalizācija ir rīku un procesu pārnešana no analogā uz digitālo. Vēl ir jēdziens “digitizēšana”, kas ietver pavisam vienkāršo – digitēt papīra dokumentus uz digitālajiem. Piemēram, PDF dokumentus digitēt uz elektronisku formātu.
“Savukārt digitālā tansformācija ir procesu maiņa, ne tikai atsevišķu rīku ieviešana,” skaidro Marta. “Tā ir arī domāšanas maiņa, reizēm arī biznesa modeļa maiņa. Lielie kūleņi, kas organizācijai ir jāapmet un kas prasa diezgan lielu sagatavotību un apzināšanos, ka tas nebūs vienkārši un īstermiņā izdarāms.”
Eduards stāsta, ka bieži vien uzņēmumi kaut ko digitalizē digitalizēšanas pēc, jo tas ir konkurences jautājums. “Bet tā ir jāsaskata arī kā transformācija visas organizācijas ietvaros, kas iet kopā ar stratēģiju un to, kā mēs konkurēsim.”
Viņš piebilst: “Galvenais neieviest ieviešanas pēc digitalizāciju, bet zināt, ko mēs gribam mainīt un ko ar to sasniegt. (…) Digitalizācija nevar būt pašmērķis.
Jautājums, uz kuru atbildēt – kas ir tas pietiekamais līmenis man, lai varu efektīvi pastāvēt šobrīd un ar skatu nākotnē. Nepārspīlējot. Resursu pārvaldības sistēmas nu jau kļūst par tādu standartu, ko, augot uzņēmumam, būtu nepieciešams vismaz apsvērt.”
Vai pārvaldāt savu korporatīvo identitāti?
Korporatīvā identitāte ir jebkuram no mums – uzsver Marta. Tas nav tikai logo un mājaslapa. Korporatīvā identitāte ietver arī to, ko mēs darām, kā runājam, kā apkalpojam klientus – papildina Eduards. Tā izpaužas saskarsmē ar visām sadarbības pusēm – ne tikai klientiem, bet arī piegādātājiem, akcionāriem, daļu no sabiedrības un arī konkurentiem.
Tas ir jautājums, kā mēs sevi pocizionējam. “Kā mēs darām lietas, kā var sajust mūsu pakalpojumu. Tā ir atbilde uz jautājumu – kas mēs esam un ko mēs darām,” saka Eduards. Viņš uzsver, ka klientiem ir svarīgi, ka to, ko jūs sakāt, arī darāt, un ka to var sajust caur dažādām uzņēmuma darbības šķautnēm.
Marta atzīmē – svarīgs jautājums ir, vai korporatīvā identitāte tiek pārvaldīta un apzināta. Ja tiek, kas ar to tiek saprasts?
Viņa skaidro, ka ikvienam ir svarīgi kontrolēt savu korporatīvo identitāti, jo digitālajā pasaulē jūsu korporatīvā identitāte veidojas arī bez jums. “Korpotatīvā identitāte veidosies jebkurā gadījumā, neatkarīgi no tā, vai jūs tur piedalāties vai nē, vai jūs strādājat ar to vai atstājat tikai pie atsauksmēm un citviet.”
Pētnieki atzīst – ja korporatīvo identitāti uzņēmums nepārvalda, tad tam ir lieli reputācijas riski. Tādēļ svarīgi, lai korporatīvā identitāte ir iestrādāta stratēģijā. Ja tas tā nav, tad tam neiet līdzi resursi, zināšanas, ko mēģinām iegūt, laiks utt.
Korporatīvā identitāte ir dzīva, ja tiek komunicēta
“Bieži vien maziem un vidējiem uzņēmumiem, ja stratēģija eksistē, tad tā eksistē uzņēmuma vadītāja vai dibinātāja galvā. Bet pareizā lieta ir iekšējā komunikācija, kur ir savs vērtību komplekss – kā mēs ko darām. Katram cilvēkam jāzina viņa funkcija un kā rīkoties, kas ir mana uzņēmuma interesēs un kā mēs lietas darām. Tādēļ iekšējai komunikācijai ir ārkātīgi liela nozīme,” saka Eduards.
Viņš piebilst, ka arī attiecībā uz digitālo transformāciju vadītājam ir ļoti liela loma – viņš ir atbildīgs par strātēģijas izstrādi, to, lai nokomunicētu, kāpēc mums šīs sistēmas vajadzīgas, kāpēc mēs to darām.
Līdztekus iekšējai komunikācijai ar darbiniekiem svarīgi konsekventi strādāt arī ar ārējo komunikāciju. “Publiski komunicēt, kurp iesim, lai arī pārējie zinātu, ko sagaidīt. Tas nenozīmē atklāt kādus taktiskos plānus. Tas dod skaidru sinālu arī potenciālem darbiniekiem, kas vēlas pievienoties šajā cīņā par uzņēmuma misiju. Tā ir arī daļa no kultūras – kā mēs uzvedamies, cik mēs esam atklāti par lietām, kā mēs strādājam,” saka Eduards.
Zināt ne tikai to, ko darīt, bet arī – ko nedarīt
Runājot par uzņēmuma stratēģisko attīstību un korporatīvo identitāti, Marta Kontiņa iesaka ikvienā uzņēmumā nodefinēt ne tikai to, ko darīt, bet arī, ko nedarīt. “Tad dzīve kļūst daudz vienkāršāka, jo bieži ir vilinājums pateikt “jā” lietām vai pieņemt lēmumus, kas nav saskaņā ar vērtībām.”
Ko apdomāt, definējot savu korporatīvo identitāti
Definējot korporatīvo identitāti, Marta un Eduards iesaka atbildēt uz šādiem jautājumiem par savu biznesu:
- Kāpēc mēs to darām? Kāpēc manam pakalpojumam vai precei ir vērtība?
- Kāpēc kādam vajag manus pakalpojumus vai preces? Ar ko esmu īpašs?
- Kas ir mans bizness? Kā konkurēšu ilgtermiņā?
- Nodefinēt savu misiju un vīziju – kāpēc mēs te esam un ko darām?
- Nodefinēt uzņēmuma vērtības
- Izstrādāt uzņēmuma vizuālo identitāti
- Izstrādāt audio identitāti
- Apdomāt lietderības aspektu un līdera lomu – kas ir uzņēmuma seja. Līdera un uzņēmuma identitāte ir cieši saistītas.
- Kā es komunicēšu ar klientiem – kāds būs izteiksmes veids, kā pozicionēšu sevi, kādus kanālus izmantošu, kā pozicionēšu sevi arī kā vadītāju?
- Kādi ir iekšējie resursi un prasmes? Bieži organizācijas vēlas ieviest daudzas lietas, bet tad ir jautājums, kurš to darīs, kādas prasmes nepieciešamas, cik ilgā laikā tās varam iegūt.
TOP 3 iemesli, kādēļ MVU neizdodas ieviest digitālās tehnoloģijas
Sarunas gaitā Marta un Eduards arī atklāj biežākos iemeslus, kādēļ maziem un vidējiem uzņēmumiem nereti neizdodas ieviest digitālās tehnoloģijas:
- Izvēlētas nepareizās tehnoloģijas vai nepareizi, bezjēdzīgi ieviestas tehnoloģijas
- Nepietiekami daudz tiek skaidrots darbiniekiem, kā tās palīdzēs un kādēļ tiek ieviestas
- Cilvēki baidās no pārmaiņām neatkarīgi no vecuma grupas. Bažas rada pretestību
Visu sarunu klausieties mūsu raidierakstā!
Klausieties arī citas sarunas Excellent.lv, YouTube, Spotify, Apple Podcast!
Raidierakstā “PIETURA – Digitalizācija” runājam par industrijām, izaicinājumiem, risinājumiem un interesantām detaļām digitalizācijas ceļojumā.
Digitalizācija nav galamērķis, bet ceļojums. Šī tēma ir plaša kā internets un dziļa kā okeāns. Lai palīdzētu uzņēmējiem digitalizācijas ceļā, raidierakstā iepazīstam gan veiksmes stāstus un klupšanas akmeņus, gan viedokļus un vienkārši interesantas atziņas.
#1 “Ko grāmatvedībā varam darīt citādi”
#2 “Vai Latvija var būt zaļā Dubaija?”
#3 “Kā digitalizācija palīdz mazumtirdzniecībā?”
#4 “Vai sportisti kļūst par kiborgiem?”
#5 “Ko rāda pirmais mēnesis ar e-rēķiniem?”
#6 “Tehnoloģiju laikmets pieprasa citādu izglītību”
#7 “Digitalizācija reģionos – Cēsu pieredze”
#8 “Darba devēja tēls – izaicinājumi”
#9 “Vai drīzumā mūs ārstēs viedtālruņi?”
#10 “Sapņu VID – izpalīdzīgs un automātisks”
Iesakiet arī savu tēmu raidierakstam, rakstot uz info@excellent.lv!
