Uz sarunu esam aicinājuši uzņēmēju, Sestdienas Rīta Kafijas podkāsta vadītāju Valteru Vestmani, kurš kopā ar Tomu Kreicbergu vada investēšanas apmācību programmas “Neatkarīgais investors” un “Index Masterclass”. Sarunājamies par un ap investēšanu un investīcijām, digitalizācijas iespējām un robežām investīciju pasaulē, kā arī Valtera pieredzi uzņēmējdarbībā.
Valters ir līdzdibinātājs arī uzņēmumam “Crosshill Global Solutions”, kas izglīto cilvēkus par finansēmu un investīcijām. Viņš ir bijis “Forbes 30 līdz 30” laureāts, izbijis Latvijas Regbija izlases spēlētājs, radio producents, Fulbright absolvents un finanšu speciālists ar padziļinātu izpratni par mārketingu un pārdošanu. Lielāko daļu profesionālās dzīves piedalījies biznesa projektos no pašiem pirmsākumiem, strādājot mazās, ļoti efektīvās komandās, kur bijis jāmāk darīt visu un jāmāk iemācīt, kā to darīt.
Sarunā aplūkojam jautājumus:
- Kādas ir digitālo rīku iespējas un robežas investīciju pasaulē?
- Kāda ir “Roboinvestoru” loma?
- Kāda ir Valtera uzņēmuma pieredze darbā ar digitālajiem risinājumiem?
- Vai arī no uzņēmuma var investēt? Un kas jāņem vērā?
Saruna #12 Kāda ir investēšanas panākumu atslēga?
Kas ir digitalizācija
Uz mūsu tradicionālo jautājumu, kas ir digitalizācija, Valters atbild: “Digitalizācija ir visādi jautājumi par un ap mākslīgo intelektu. Mūsdienās tas būtu mākslīgais intelekts un kaut kas, kas palīdz automatizēt rudimentārus uzdevumus, ko dara ikdienas cilvēks. Kaut kas, kas palīdz būt produktīvākam, kreatīvākam, celt kvalitātes latiņu un to, cik daudz viens cilvēks spēj izdarīt.”
Valters stāsta, ka savā uzņēmumā viņi izmanto ļoti daudz dažādu digitālo risinājumu un programmu. Taču ne viss vienmēr ir vajadzīgs un noderīgs. Viņi regulāri pārskata, kādas programmas un rīkus abonē, un ikreiz ir kaut kas, no kā var atteikties, jo netiek izmantots.
Tāpat viņi uzņēmumā izmēģina arvien jaunus risinājumus. “Mums iekšēji panākumu atslēga ir intensīva testēšana, lai noturētu kvalitātes latiņu.” Viņš atzīst, ka jābūt gatviem – jaunu risinājumu izmēģināšanā tiks ieguldīts laiks un nauda, bet beigās atklāsies, ka tas risinājums neder. Un tas ir normāli.
Runājot par neveiksmēm, Valters stāsta, ka ir mēģinājuši ieviest dažādus projektu vadības rīkus, aplikācijas, bet beigu beigās “labākais produktivitātes rīks ir bijis papīrs un zīmulis”, jo fiziska izsvītrošana palīdz.
“Esam mēģinājuši uzņēmumā ieviest mākslīgā intelekta aģentu, kas palīdzētu ar klientu atbalstu – atbildēt uz tādiem vienkāršākiem jautājumiem. Tur nočakarējāmies mēnešus divus, trīs un sapratām, ka tā kvalitāte mūs neapmierina. Tādēļ nolēmām pagaidām to vēl nepalaist,” pieredzē dalās Valters.
Ieguldīšana nav veids, kā pelnīt naudu
“Ieguldīšana nav veids, kā pelnīt naudu. Tā nav haltūriņa, kur es tagad vakarā patirgošos un iegūšu ekstra 500 eiro. Tā tas nestrādā. Tā vietā pelni naudu darbā vai biznesā, izmantojot savas prasmes un zināšanas. Un tālāk to naudu, ko esi nopelnījis, investē, lai aizsargātu pret inflāciju un pavairotu laika gaitā – desmit, piecpadsmit, četrdesmit gadu griezumā,” stāsta Valters Vestmanis.
Viņš saka: pētījumi rāda, ja esi parasts ikdienas cilvēks, pasīvā investēšana ir piemērotākais veids, ko darīt.
Valters atzīst, ka Latvijā tikai ļoti neliela daļa cilvēku investē. Rietumeiropā šī kultūra ir attīstītāka, taču vēl attīstītāka ASV.
Arī no uzņēmuma var investēt. Piemēram, ieguldīt kādā zema riska instrumentā. “Termiņdepozītā nauda ir iesaldēta. Krājkonts ir procenti priekš kaķu barības,” saka Valters.
Vai mākslīgais intelekts var apsteigt tirgu?
Sarunā Elvis vaicā, vai būs tādi patiesi roboinvestori – rīki, kam mēs atdosim naudu un mums par to vairāk nebūs jādomā?
Valters uzskata, ka neviens publisks rīks nedos nekādas priekšrocības, jo ar to darbojas miljoniem cilvēku: “Internetā ļoti reklamē dažādus treidošanas botus, kas it kā strādā ar MI (mākslīgo intelektu) un viņš tavā vietā ieguldīs naudu. Bieži tur ir uztaisīta smuka bilde, bet beigās vienkārši notinās ar tavu naudu. Varbūt kaut ko izmaksā. Vienreiz vinnē, nākamreiz zaudē – tur arī visādi varianti, kā tās krāpniecības strādā.”
“Domāju, ka vienkāršam cilvēkam labāk ir investēt diversificēti, izmantojot dažādus investīciju fondus,” saka Valters.
Vienlaikus viņš atzīst, ka investēšanas boti tiek meklēti: “Ja paskatās, ko dara pasaules hedžfondi, tie jau gadu desmitiem šo principu piekopj – viņi algo top matemātiķus, ekonomistus, pērk visur datus un mēģina būvēt modeļus, kas to tirgu varētu paredzēt.”
“Ja būs kādi rīki, kas spēs kaut ko paredzēt, tad, visdrīzāk, tie būs tiem cilvēkiem, kas investē astoņu līdz deviņu ciparu skaitļus. Viņiem būs tā priekšrocība,” uzskata Valters.
Kā izvēlēties investēšanas rīkus? Kā saprast, vai tas ir labs vai slikts rīks?
“Ir viegli izķēzīt naudu, skrienot kādam “haipam” [angliski – hype; latviski – ažiotāža; modes lieta] pakaļ. Tādēļ vajag visu nedaudz ar tādu vēsu prātu – paspert soli atpakaļ, parakties dziļāk un paskatīties pretējos viedokļus par lietām. Piemēram, ja tu domā, ka mākslīgā intelekta aģents būs tagad tev “geimčeindžeris” [spēles mainītājs] biznesā, tad der paskatīties, kas tas vispār ir,” aicina Valters.
Viņš uzskata, ka jēdzīgas lietas dzīvē nevar nokavēt, un iesaka nemēģināt izdarīt visu pašam, jo bieži samaksāt kādam, lai palīdz, var būt daudz efektīvāk – var ietaupīt daudz laika un var būt pilnīgi cita kvalitāte.
“Cilvēks, kas ir tajā nišā, palīdzēs sasniegt rezultātu ātrāk. Un beigās tas būs arī daudz lētāk,” saka Valters.
Visu sarunu klausies mūsu raidierakstā!
Klausies arī citas sarunas Excellent.lv, YouTube, Spotify, Apple Podcast!
Raidierakstā “PIETURA – Digitalizācija” runājam par industrijām, izaicinājumiem, risinājumiem un interesantām detaļām digitalizācijas ceļojumā.
Digitalizācija nav galamērķis, bet ceļojums. Šī tēma ir plaša kā internets un dziļa kā okeāns. Lai palīdzētu uzņēmējiem digitalizācijas ceļā, raidierakstā iepazīstam gan veiksmes stāstus un klupšanas akmeņus, gan viedokļus un vienkārši interesantas atziņas.
#1 “Ko grāmatvedībā varam darīt citādi”
#2 “Vai Latvija var būt zaļā Dubaija?”
#3 “Kā digitalizācija palīdz mazumtirdzniecībā?”
#4 “Vai sportisti kļūst par kiborgiem?”
#5 “Ko rāda pirmais mēnesis ar e-rēķiniem?”
#6 “Tehnoloģiju laikmets pieprasa citādu izglītību”
#7 “Digitalizācija reģionos – Cēsu pieredze”
#8 “Darba devēja tēls – izaicinājumi”
#9 “Vai drīzumā mūs ārstēs viedtālruņi?”
#10 “Sapņu VID – izpalīdzīgs un automātisks”
#11 “Kā korporatīvā identitāte palīdz digitalizācijas ceļā?”
Iesaki arī savu tēmu raidierakstam, rakstot uz info@excellent.lv!
